Beste loopband

Wanneer het buiten slecht weer is, maar je toch een stukje wil hardlopen, kan je het beste een loopband gebruiken. Je kan erop rennen, klimmen of lopen terwijl je op dezelfde plaats blijft. Je kan de loopband gebruiken in de sportschool, maar als je echt de deur niet uit wil, kan je er ook voor kiezen om een loopband voor thuis aan te schaffen.

Op deze pagina hebben we de beste loopbanden van 2021 voor je op een rijtje gezet en we laten je zien waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuwe loopband met behulp van onze koopgids.

Beste loopband

122 uur gelopen

29 loopbanden getest

15 webshops

3 loopband testers

Beste loopbanden van 2021

Een loopband in je huis heeft veel voordelen. Je bespaart jezelf de reis naar de sportschool en daardoor kan je je workout veel flexibeler inplannen. Je hoeft je ook niet langer tegen te laten houden door slecht weer, ook bij sneeuw en regen kan jij lekker doorrennen. Op deze pagina kan je de beste loopbanden van 2021 vinden. Om ervoor te zorgen dat jij een loopband kiest die goed past bij jouw levensstijl, zijn ze op verschillende eigenschappen getest.

In de eerste plaats is er gekeken naar de maximale loopsnelheid, snelle renners halen soms wel een snelheid van 15 kilometer per uur en dat moet de loopband wel aankunnen. Daarnaast is ook de breedte en de diepte van het loopvlak bekeken, een grote loopband is handig voor de beginnende renner, maar neemt ook meer ruimte in. Tot slot is er gekeken naar wat er wordt weergegeven op de display, hoe meer informatie je krijgt, des te beter je je trainingen kan optimaliseren. Dit zijn de beste loopbanden van 2021.

Koopgids: hoe vind je de beste loopband

Wanneer je een loopband gaat kopen, moet je goed nadenken over wat voor soort hardloper je bent. Een beginnend loper heeft namelijk een heel andere band nodig dan iemand die al heel lang ervaring heeft. Omdat een beginnend rennen nog wat meer ruimte nodig heeft, is een grote loopband een goed idee, maar voor een ervaren renner is juist een wat smallere loopband ideaal.
Denk ook na over hoe vaak en wanneer je de band wil gebruiken. Een gewone loopband kan maximaal twee uur per dag worden gebruikt en is dus geschikt voor maximaal twee personen. Een groter huishouden heeft al snel een loopband nodig met meer vermogen die tot wel zes uur per dag gebruikt kan worden. Wil je weten hoe je het beste loopband voor jouw wensen kan vinden? Let dan op de volgende eigenschappen:

Maximale loopsnelheid

Iemand die net begint met hardlopen heeft vaak een snelheid rond de 10 kilometer per uur. Een loopband met een maximale loopsnelheid van 15 kilometer per uur is dan voldoende. Iemand die wat meer ervaring heeft rent al snel meer dan 15 kilometer per uur en heeft een loopband nodig met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur.

Loopvlak breedte

De breedte van het loopvlak van een loopband ligt gemiddeld tussen de 40 en de 60 centimeter. Een beginnend renner heeft vaak nog wat ruimte nodig om uit te wijken en daarvoor is een bredere loopband beter geschikt.

Loopvlak diepte

Het loopvlak van een loopband kan tussen de 120 en de 150 centimeter diep zijn. Grote mensen maken vanzelfsprekend ook grotere stappen en daarom hebben zij een dieper loopvlak nodig.

Displayweergave

Als je aan het trainen bent, wil je natuurlijk graag weten wat je snelheid is en welke afstand je hebt afgelegd. Sommige loopbanden geven ook je calorieverbruik, je hartslag en het aantal RPM aan. Afhankelijk van je doelstellingen, heb je verschillende informatie nodig.

Compatibel met smartphone/apps

Een loopband die de informatie over je training kan doorgeven aan je smartphone, zorgt ervoor dat jij je training kan optimaliseren. Je deelt je informatie makkelijk met anderen en je kan je gegevens makkelijker analyseren.

Maximale gebruikersgewicht

Het maximale gewicht van een gebruiker kan tussen de 100 en de 140 kilo liggen. Wanneer je te zwaar bent voor je loopband, is hij niet goed in staat om jouw gegevens weer te geven en gaat hij ook een stuk minder lang mee.

Wat moet je weten van een loopband

De eerste versie van de loopband is in 1818 uitgevonden door een mechanisch engineer met de naam William Cubitt. Het originele doel van de loopband was om dwarse gevangen in toom te houden. Door op een soort molen te lopen, dreven zij een machine aan die water pompte of graan vermaalde. Een gevangene stond gemiddeld wel acht uur per dag op zo’n loopband en daarbij liep hij een afstand die gelijk staat aan een klim van drie kilometer. Deze versie van de loopband is uiteindelijk in de ban gedaan omdat gevangenen te veel blessures kregen. Pas toen in 1960 fitness populair werd, kwam de loopband terug in de vorm zoals we die vandaag kennen. Hieronder behandelen we de meest voorkomende vragen over loopbanden:

Een goede loopband past bij jouw loopstijl en fitnessroutine. Wanneer je een ervaren loper bent die vaak traint, kies dan voor een smalle loopband met een groot vermogen. Als je nog maar net begint met trainen, dan kan je beter een bredere loopband kiezen en heb je nog geen groot vermogen nodig.

Je kan al een loopband kopen vanaf 400 euro, maar er zijn ook loopbanden waarvoor je meer dan 2000 euro moet betalen. De goedkopere loopbanden zijn klein en hebben weinig vermogen. Hoe meer functies je wil, hoe duurder de loopband zal worden.

Bij een loopband wordt het gedeelte waar je op loopt aangedreven door een motor. Omdat de grond onder je voeten beweegt, moet je in beweging blijven om er niet af te vallen. Met het bedieningspaneel kan je de motor aansturen en de band sneller laten bewegen. Hoe sneller de band beweegt, hoe harder jij moet lopen.

Pas een loopband die past bij jouw lichaam. Als je lang bent heb je een loopband nodig die diep is en waarop je grote passen kan maken. Zware mensen hebben juist een loopband nodig die veel gewicht aankan.

Thuis wordt een loopband minder intensief gebruikt dan op de sportschool en daarom heb je thuis een hele andere loopband nodig. Afhankelijk van het aantal mensen dat de loopband thuis gaat gebruiken, is een loopband die maximaal drie uur per dag gebruikt kan worden, voldoende.